Vuosi 2022

Yhdistys järjesti kauppakeskus Matkuksessa Neuvola 100 -tapahtuman merkeissä synttärijuhlat lapsille/lapsiperheille Savonia ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa 17.9.2022. Tapahtumassa muun muassa pidettiin nalleneuvolaa, askarreltiin ja rakennettiin "Kehu omaa neuvolaa"-pyykkinaru. Tapahtumassa oli tarjolla kakkukahvit ja arvottiin 2 kpl Matkuksen lahjakortteja. Kävijöitä tapahtumassa oli n. 100 henkilöä.

Syksyllä yhdistyksen järjestämässä jäsenten virkistäytymisillassa 24.-25.9.2022 Tahkolla oli mukana 21 jäsentä. Illassa verkostoiduttiin, virkistäydyttiin ja rentouduttiin yhdessä illallisen ja yhteismajoituksen merkeissä. Yhteistyökumppanina illassa oli Verman.

Marras-joulukuun 2022 aikana yhdistys tarjosi jäsenilleen mahdollisuutta hyödyntää 15 €:n arvoista kulttuurietua, jonka sai käyttää omavalintaiseen kulttuuritapahtumaan. Kulttuuriedun hyödynsi yhteensä 67 yhdistyksen jäsentä.

Vuosi 2021

Koronasta johtuen yhdistyksen jäsenille virkistystoiminnan suunnittelu oli vielä epävarmaa, kuitenkin yhdistys järjesti jäsenistölleen retkeilytapahtuman makkaranpaistoineen Tuusniemen Rotkolaaksoon 29.5.2021. Retkelle osallistui 5 aikuista ja 4 lasta.

Lisäksi järjestettiin kampanja ”Maailman paras työyhteisö”, jossa pyydettiin nimeämään/ilmiantamaan ihana työyhteisö, jossa työskentelee. Ilmiantoja työyhteisöistä tuli yhteensä 4 kappaletta. Kaikille ilmoittautuneille työyhteisöille yhdistys tarjosi kakkukahvit pe 18.9.2021 (Tyynen päivänä) tai sen jälkeen ajankohtana, joka sopi parhaiten työyhteisöjen yhteen kokoontumiselle.

Loppuvuodesta järjestimme jäsenille teatteri-illan väliaikatarjoiluineen 5.11.2021 Kuopion kaupunginteatterissa. Rintamamiestalo-näytelmää oli katsomassa 31 jäsentä.

Poikkeuksellinen vuosi 2020

Vuosi 2020 oli poikkeuksellinen. Suomessa koettiin poikkeuslain käyttöönotto maailman laajuisen pandemian takia. Pandemia vaikutti meidän kaikkien elämään työssä ja vapaa-ajalla.

Viime keväinen toiminta jouduttiin perumaan poikkeuslain takia. Kesällä tilanne oli parempi ja yhdistyksen hallitus aloitti suunnittelemaan syksyn toimintaa. Koronatartuntojen määrä lähti syksyllä uudestaan nousemaan ja emme voineet suunniteltua toimintaa toteuttaa.

Vuosikokous

Vuosikokous pidettiin 15.2.2020 Vuorelassa hotelli Kunnonpaikassa.

Käsittelyssä olivat sääntömääräiset vuosikokousasiat ha tulevan vuoden toiminnan suunnittelu.

Yhdistys tarjosi lounaan ja mahdollisuuden käydä kokouksen jälkeen uimassa tai kuntosalilla

Valmistuvien terveydenhoitajien juhla 3.12.2019

Tiistaina vietettiin valmistuvien terveydenhoitajien iltaa Kuopiossa ravintola Kings Crownissa. Iltaan kuului ruokailua ja muistamisten jakoa. Kukituksen sijaan valmistuvien terveydenhoitajien kukkarahoilla lahjoitettiin jälleen vuohi kehitysmaihin. Terveydenhoitajayhdityksen stipendin sai Nina Viluksela. Vehrmann muisti valmistuvia terveydenhoitajia tuotelahjoilla.

Ilta sujui mukavasti rupatellen. Vielä kerran onnea uusille kollegoille!

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen 80- vuotisjuhla

21.9.2019 vietimme yhdistyksen 80-vuotisjuhlia idyllisellä Kuopion Klubilla. Iltaa vietimme hyvän ruuan, musiikin, puheiden ja palkitsemisten merkeissä. Jäsenten lisäksi paikalle oli juhlavieraiksi kutsuttu Suomen terveydenhoitajaliiton puheenjohtaja Tiina Mäenpää, ympäröivien yhdistysten puheenjohtajat (paikalla Pohjois-Karjalan terveydenhoitajayhdistyksestä Virve Mikkonen) ja Savonia AMK:n terveydenhoidon opettajat (paikalla Eeva Berg). Musiikkiesityksestä vastasi Ossi Jauhiainen. Suomen terveydenhoitajaliiton kultaisen ansiomerkin sai Helena Törmi, liiton standaarit myönnettiin Minna Antikaiselle, Fatima Moursadille ja Maiju Straniukselle. Juhlassa julkistettiin ja palkittiin myös vuoden terveydenhoitaja Hanna Urjanheimo. Loppuillan spontaanina ohjelmanumerona oli mikin kierrätys, jolloin halukkaat saivat kertoa tarinoita terveydenhoitajan työstä tai yhdistyksestä. Kuulimme monta hauskaa ja koskettavaa tarinaa ja ajatusta.

Pohjois-Savon vuoden terveydenhoitajaksi 2019 valittiin Hanna Urjanheimo.

Hanna työskentelee Kuopion kotihoidossa. Hanna on tehnyt pitkän uran terveydenhuollossa vuodesta 1979 alkaen Suomessa ja Ulkomailla.  Hanna on työskennellyt Jordaniassa 14 vuoden (1986-1999) ajan, auttaen siellä sodan aikana siviilejä ja opetellut itsenäisesti puhumaan arabiaa. Suomessa Hanna on työskennellyt mm, lastenneuvolassa ja kotihoidossa.

Hannan ammattitaitoon luottavat työkaverit. Hannan asiantuntemusta hyödynnetään mm opiskelijoiden ohjauksessa ja uusien työntekijöiden perehdyttämisessä.

Hanna taito verkostoitumisessa ja uusien työmenetelmien sujuvassa omaksumisessa ja siltikin pitää esillä myös perimmäisiä arvoja, joiden mukaan yksilöitä tulisi hoitaa.  Hannan työhuoneen seinältä löytyvät Terveydenhoitajaliiton tekemät ”Terveydenhoitajan eettisen ohjeet” ja muita aarteita.

Hannan kanssa työskentely on turvallista, koska apu on lähellä, se on myös hauskaa! Hanna pitää työkavereiden jalat tukevasti maan pinnalla ja sydämet mukana arjen kiireessä!

Luontoretki 18.5.2019 Korkeakoskelle

Innokas joukko jäseniä perheineen oli viettämässä keväistä kaunista päivää Maaningan Korkeakoskella. Päivän anti oli iloista mieltä, keväisen luonnon tutkimista, reippailua, iloista yhdessäoloa. Unohtamatta retkieväitä.

Vuosikokous

Vuosikokous pidettii 16.2.2019 Kuopiossa yhteistyössä Orionin kanssa.

Tiiviillä, innokkaalla joukolla käsittelimme sääntömääräiset vuosikokousasiat ja suunnittelimme tulevan vuoden toimintaa.

Orion järjesti ajankohtaista koulutusta uusista käsikauppavalmisteista ja tarjosi lounaan.

Pikkujoulut

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen pikkujoulut 24.11.2018 olivat onnistunut jäsentapahtuma. Pikkujouluja vietimme yli 30 jäsen kanssa Tahkolla. Vietimme aikaa kollegoidemme kanssa, nauttien juhlavasta illallisesta, upeasta Irinan keikasta ja juhlinnan päätteeksi nukuimme hyvin Hotelli Ukon viihtyisissä huoneistoissa.  Monipuolisen aamupalan jälkeen oli lopulta kotimatkan aika. Kiitos teille kaikille onnistuneesta tapahtumasta.

Vuoden 2018 terveydenhoitaja

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen vuoden 2018 terveydenhoitajaksi valittiin Anne Väisänen Kiuruvedeltä.  Anne on tehnyt pitkän työuran työterveyshuollon ammattilaisena. Alkuun hän työskenteli työterveyshoitajana Kiuruveden toimipisteessä edeten osastonhoitajan tehtävien kautta nykyiseen palvelupäällikön tehtävää Terveyspalvelu Verso Oy:ssä. Anne omaa kehittävän työotteen ja on vaikuttanut työterveyshuollon kehittämiseen paikallisesti. Hän on aidosti kiinnostunut alaisten työstä, työolosuhteiden ja palkkauksen kehittämistä. Anne omaa vahvan terveydenhoitajan ammatti-identiteetin esimiestyönsä taustalla. Hän uskaltaa heittäytyä epämukavuusalueelle ja hän on valmis neuvottelemaan ratkaisuja vaikeissakin tilanteissa. Anne on helposti lähestyttävä, kannustava esimies, hyvä kuuntelija ja työntekijöiden etua ajatteleva. Onnea vielä kerran Anne!

Valmistuneiden terveydenhoitajien juhla

Marraskuussa vietettiin Pohjois- Savon terveydenhoitajayhdistyksen järjestämää valmistuvien terveydenhoitajien iltaa. Iltaa vietettiin Kuopiossa Kings Crown ravintolassa ja paikalla oli 20 valmistuvaa terveydenhoitajaa. Yhdistyksen stipendin sai Niina Klaavo. Yhdistys lahjoitti valmistuville vuohen kehitysmaihin kukkien sijaan. Onnea valmistuville terveydenhoitajille

Yhdistyksen pikkujoulut 2017

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen jouluista virkistystä vietettiin la 16.12.2017 ravintola-teatteri Maxim:ssa nauruhermoja kutkuttavan Saikkua kiitos!-näytelmän ja herkullisen joulubuffeen parissa. Pikkujouluihin osallistui noin 30 yhdistyksen jäsentä.

Kuvia ei valitettavasti illasta saatu hämärän valaistuksen vuoksi :)

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen vuoden terveydenhoitaja 2016

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen vuoden terveydenhoitajaksi 2016 valittiin Päivi Kuronen. Päivi on tehnyt pitkän uran terveydenhoitajana, viimeiset noin 10 vuotta hän on työskennellyt Puijonlaakson äitiysneuvolassa Kuopiossa.

Päivi valmistui sairaanhoitajaksi v. 1976 ja terveydenhoitajaksi v. 1979. Päivi on työskennellyt uransa aikana KYS:n synnytysklinikalla sairaanhoitajana ja Kuopion kaupungilla kouluterveydenhoitajana, opiskeluterveydenhoitajana ja äitiysneuvolan terveydenhoitajana.

Päivi tekee töitä tunnollisesti, asioihin ottautuen ja suurella sydämellä. Päivin asiakkailta on tullut runsaasti positiivista palautetta. Päivi on myös pidetty työkaveri, kollegoita kohtaan lämmin ja sydämellinen ihminen, jonka kanssa on helppoa ja mukavaa työskennellä.

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistys toivottaa Päiville onnea valinnan johdosta!

Pohjois-Savon Terveydenhoitajayhdistyksen Vuoden terveydenhoitaja 2016

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen pikkujoulut ja Savonia amk:sta valmistuvien terveydenhoitajien valmistumisjuhla

P-Savon terveydenhoitajayhdistyksen pikkujouluja ja samalla Kuopiosta valmistuvien terveydenhoitajien valmistumisjuhlaa vietettiin 25.11. 2016 ravintola Kings Crownissa Kuopiossa. Pikkujoulut järjestettiin yhteistyössä Vitabalansin kanssa.

Ohjelmassa oli herkullista ruokaa, P-Savon yhdistyksen vuoden terveydenhoitajan julkistaminen ja valmistuvien opiskelijoiden muistaminen, sekä Vitabalansin Sirpa Hynysen pitämä lyhyt koulutus. Vuoden terveydenhoitajaksi valittiin Päivi Kuronen Kuopiosta. Valmistuvien opiskelijoiden stipendin sai Tiina Taskinen. Opiskelijoiden ruusuihin varatut rahat käytettiin heidän omasta pyynnöstään kehitysmaahan lahjoitettavan vuohen hankintaan. Yhdistys onnittelee valmistuvia opiskelijoita ja toivottaa heidät tervetulleiksi yhdistyksen toimintaan mukaan.

Kirjoittanut: Minna Antikainen

Savonia AMK:sta valmistuneet terveydenhoitajat 2016

Vuoden 2015 terveydenhoitaja valinta ja pikkujoulut

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen perinteisiä pikkujouluja vietettiin tällä kertaa ravintola Ehtassa Kuopiossa perjantaina 27.11.2015. Ohjelmassa oli ruokailua, vapaata seurustelua ja yhdistyksen vuoden terveydenhoitajan julkistaminen. Pikkujouluihin osallistui noin 30 yhdistyksen jäsentä.

Vuoden 2015 Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen Vuoden Terveydenhoitajaksi valittiin Anita Timonen Kuopiosta. Anita on työskennellyt Kuopion Petosella Pyörön äitiys- ja lastenneuvolassa 90-luvun alusta lähtien, jolloin yhdistelmäneuvoloita on aloitettu pitämään. Anita on valmistunut sairaanhoitajaksi vuonna 1975, jonka jälkeen hän työskenteli kaksi vuotta reumaosastolla ennen erikoistumista terveydenhoitajaksi. Terveydenhoitajaksi Anita valmistui vuonna 1978 Porista. Alkuun hän valmistumisen jälkeen työskenteli kouluterveydenhuollossa, sekä ala- että yläasteella.Vuonna 1984 Anita muutti Kuopioon, jossa työskenteli pari vuotta sijaisena terveydenhuolto-oppilaitoksessa. Neuvolapuolen töihin Kuopiossa Anita siirtyi 1990, alkuun varahenkilöksi ja sitten vakituiseksi.

Jäsenistö sai ehdottaa vuoden terveydenhoitajaa yhdistyksen hallitukselle, ja Anitaa ehdotti useampikin jäsen. Ehdotuksissa nousi erityisesti esiin, miten lämmin ja ihana työtoveri Anita on. Hänellä on haasteellinen asiakaskunta, mutta erinomainen asiantuntemus alueensa asiakkaisiin pitkältä ajalta, ja hän on erittäin tykätty terveydenhoitaja myös asiakkaidensa mielestä. Anita on tehnyt pitkän uran terveydenhoitajana, ja hänelle oli ilo antaa tunnustusta tehdystä työstä.

Anitalle valinta tuli täytenä yllätyksenä, ja hän ajattelikin alkuun, että moni muu olisi ollut paljon ansioituneempi ja aktiivisempi, ja siten ansainnut nimityksen häntä paremmin. Anita kokee tekevänsä niin perustyötä kuin vain tehdä voi, mutta pitää työstään ja arvostaa sitä myös. Anita olikin loppujen lopuksi valinnastaan sitä mieltä, että perustyön palkitseminen onkin hieno asia, kun terveydenhoitajan työ tulee näin arvostetuksi ja kaikki muutkin saavat tunnustusta tärkeästä työstään.

VIRKISTYSMATKA TAHKOLLE

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistys järjesti jäsenalueensa terveydenhoitajille virkistysviikonlopun Tahko Spa:n hulppeassa huoneistohotellissa 19.-20.9.2015. Matkalle lähti mukaan 36 yhdistyksen jäsentä ja 6 yhdistyksen ulkopuolista terveydenhoitajaa. Reissu alkoi maittavalla lounaalla ja iltapäivää jatkettiin yhdessä osallistujien tutusmiskierroksen, leikkimielisen tietovisan ja jäsenkyselyiden parissa. Jäsenkyselyiden avulla mm. kerättiin palautetta ja ideoita yhdistyksen toiminnasta sekä virkistysmatkatoiveista jatkossa. Kyseilyden avulla yhdistys paljon hyviä ja uusia ehdostuksia niin toiminnan kehittämiseen kuin matkojen järjestämiseen. Yhdistysdokumentit osiosta pääset lukemaan jäsenkyselyn vastaukset koottuna.

Lyhyen kokoustamisen jälkeen jokaisella oli mahdollisuus omatoimiseen virkistäytymiseen mm. kylpylässä käyden, keilaten, patikoiden tahkon rinteillä, huoneistossa saunoen ja islanninhevosvaelluksilla (omakustanteinen).

Ilta jatkui juhlavalla illallisella ja illalliselta vapaaseen illan viettoon. Seuraavana päivänä aamiaisen jälkeen oli aikaa vielä vapaaseen oleiluun. Lounaan jälkeen suuntasimme kohti kotia.

Virkistysmatka sai paljon positiivista palautetta ja sen järjestelyihin oltiin tyytyväisiä.

Terveydenhoitajat ideoivat ryhmissä seuraavia virkistysmatkakohteita.
Iloiset ratsastajat lähdössä 2 tunnin islanninhevosvaellukselle kohti tahkon rinteitä.
Rinteen huipulta oli hienot maisemat alas Tahkon keskukseen.

Varkauden terveydenhoitajat järjestivät syyskuussa virkistyspäivän oman alueensa terveydenhoitajille ja hakivat Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistykseltä rahallista tukea kuluihin. Alla kuvia tapahtumasta ja kiitosviesti Varkaudesta.

"Hei!
Olimme 4.9 Rella Vinurissa Jäppilässä ratsastamassa islanninhevosilla, eli tölttäämässä, sää suosi ja luonnossa tölttääminen oli oikein rentouttavaa, porukassa oli ensikertalaisia sekä kokeneempia ratsastajia, kaikilla sujui oikein mallikkaasti. Voimme lämpimästi suositella muillekin, www.rella.fi
Tölttäämisen jälkeen nautimme kaalilaatikkoa lisukkeilla ja jälkiruuaksi mustikkakukkoa&vaniljajäätelöä, ruoka oli todella maittavaa, kiitos.Hei!

Ratsastajat: Tarja Vänttinen, Leena Kuusikko, Päivi Pirhonen, Seija Viinanen, Tanja Häyhä ja Arja Markkanen.

Keppihevosella ratsastajat: Eva Noponen ja Riitta Kinnunen, he myös kävivät patikoimassa ihanassa maalaismaisemassa.

Saara Valaja, Hanna Vänttinen ja Sini Pulliainen nauttivat muuten maalaisidyllistä.

Kiitos Pohjois-savon th-yhdistykselle.

Varkauden terveydenhoitajien puolesta; Tanja Häyhä"

JOULUINEN VIRKISTYSILTA

Jo lähes perinteeksi muodostunutta jouluista virkistysiltaa vietettiin jälleen yhteistyössä Orionin kanssa perjantaina 14.11.2014 mm. hyvän jouluruuan ja hauskan ohjelman parissa. Illan aikana Liikkuva teatteri Kepsutti esitti improvisaatioteatteria, pikkujoululahjoja jaettiin sekä arvonnan pääpalkintona oli jouluinen lahjakori. Aikaa jäi hyvin myös seurusteluun.

Pohjois-Savon vuoden terveydenhoitajaksi valittiin tänä vuonna Tarja Ruotsalainen Kiuruvedeltä. Tarja on tehnyt työtä terveysneuvonnassa 22 vuotta suurimmaksi osaksi äitiys-, lasten- ja perhesuunnitteluneuvolan parissa. Tarja keskittynyt täysillä perustyön tekoon ja kouluttautunut oman työn sisällä. Tarjan kanssa on helppo työskennellä ja hän osaa aina neuvoa ja opastaa käytännön työn erinomaisen tieto-taitonsa ansioista.

Pohjois-Savon vuoden terveydenhoitaja 2014 Tarja Ruotsalainen Kiuruvedeltä

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistys täyttää tänä vuonna 75-vuotta.

75 vuotta sitten Pohjois-Savon alueelta kokoontui 23 terveyssisarta Kuopion läänin terveydenhuoltokerhon perustavaan kokoukseen, jossa hyväksyttiin kerhon säännöt. Kerhon tarkoituksena oli liittää yhteen Kuopion läänissä terveydenhuoltotyössä toimivat hoitajattaret ja edistää läänin terveydenhuoltotyötä. Yhdistys on yhä edelleenkin erittäin aktiivinen, sillä oman toiminnan lisäksi yhdistys on myös liittotasolla saanut hyvin edustusta eri toimikuntiin ja on aitiopaikalla vaikuttamassa liittomme toimintaan ja kehitykseen. Liiton toimikunnista ainoastaan Terveydenhoitaja-lehden toimituskunnassa ei Pohjois-Savon alueelta ole edustusta.

Viime vuonna yhdistys sai joukkoonsa paljon uusia jäseniä, kun Kainuun terveydenhoitajayhdistys lopetti toimintansa ja yhdistyi Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistykseen. Samalla myös toimialueen maantieteelliset rajat kasvoivat. 75 vuoden aikana yhdistyksen jäsenmäärä on siis kasvanut tuosta 23 perustajajäsenestä yhteensä noin 440 jäseneen Pohjois-Savossa sekä Kainuussa.

75-vuotis juhlia vietettiin risteillen Kallavedellä m/s Princes Annella perjantaina 17. elokuuta. Risteilyllä yhdistyksen puheenjohtaja Fatima Moursad toivotti juhlavieraat tervetulleeksi sekä kertoi yhdistyksen historiasta. Terveydenhoitajaliiton puheenjohtaja Leila Lehtomäki piti myös puheenvuoron. Risteilyllä oli Vitabalansin tuoteinfo sekä tietysti hyvää ruokaa, upeat järvimaisemat ja hyvä tunnelma. Aikaa jäi myös kuulumisten vaihtamisille ja seurustelulle. Risteilyllä jaettiin myös viirit Raija Tuomelalle sekä Helenä Törmille.

Tunnelmia ennen risteilyä
Malja 75-vuotiaalle Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistykselle!
Yhdistyksen puheenjohjata Fatima Moursad pitää puheen ja kertoo yhdistyksen historiasta
Suomen terveydenhoitajaliiton puheenjohtaja Leila Lehtomäki pitää puheenvuoron
Viirien jako Helena Törmille ja Raija Tuomelalle
Tunnelmia ja maisemaa risteilyltä
Auringonlasku Kallavedellä
Tunnelmia risteilyltä

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistys järjesti jäsenilleen kohtapuoliin jo perinteeksikin muodostuneen jouluisen virkistysillan perjantaina 22.11.2013 yhteistyössä Orionin kanssa. Ilta meni varsin mukavasti seurustellessa ja nauttiessa hyvää jouluruokaa. Lisäksi illan aikana oli Heinäahon näytelmäpiirin esittämä pieni ohjelmanurmero sekä arpajaiset ja tietysti lahjojen jakoa.

Tapahtumassa julkistettiin Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen Vuoden terveydenhoitaja 2013, jonka kunnian sai Pirjo Männikkö. Lisäksi tapahtumassa yhdistys kutsui kunniajäsenekseen pitkään yhdistyksen toiminnassa vaikuttaneen Riitta Turusen.

Tapahtumassa jaettiin myös Suomen terveydenhoitajaliiton tunnustuksia pitkään liiton toiminnassa mukana olleille: kultaisen ansiomerkin sai Anne Röppänen ja viirit Pirjo Männikkö, Raija Tuomela ja Helena Törmi. Raija Tuomela ja Helena Törmi eivät päässeet paikan päälle vastaanottamaan tunnustuksia.  Onnittelut kaikille!

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen jäseniä virkistysillassa
Palkitut: yhdistyksen Vuoden terveydenhoitaja Pirjo Männikkö, STHL:n kultaisen ansiomerkin saanut Anne Röppänen ja yhdistyksen kunniajäseneksi kutsuttu Riitta Turunen.
Heinäahon näytelmäpiirin esitys
Arpajaisten päävoiton sai Satu Lappalainen, onnittelemassa Eija Kokkarinen ja Minna Stranius.

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen Vuoden terveydenhoitajaksi 2013 valittiin Pirjo Männikkö

Pirjo Männikkö työskentelee työterveyshoitajana Ylä-Savon SOTE ky:ssä. Varkaudesta lähtöisin oleva Pirjo opiskeli Kuopiossa ja valmistui sairaanhoitajaksi vuonna 1976 ja terveydenhoitajaksi vuonna 1980. Vuonna 1991 hän kävi työterveyshoitajan koulutuksen.  Nuorena sairaanhoitajana hän ehti työskennellä lyhyen aikaa Lastenlinnalla Kuopiossa ja sen jälkeen Iisalmen sairaalan päivystyksessä, synnytysosastolla ja kirurgisella osastolla. Vuonna 1978 hän aloitti jo työt työterveyshuollossa, kun terveydenhoitajista oli tuolloin pulaa, ja siitä lähtien Pirjo on toiminut työterveyshoitajana aina tähän päivään asti. Lisäksi Pirjo on toiminut luottamusmiehenä vuodesta 1990 ja pääluottamusmiehenä 1991 SOTEn valmistelu- ja ohjausryhmässä ja KTN:n pääluottamusmiehenä SOTEn alusta asti.

Pirjon perheeseen kuuluu mies ja kolme aikuista lasta ja kaksi lastenlasta. Pirjo on innokas jääkiekon harrastaja, hän on toiminut aktiivisena taustajoukoissa ja toimitsijana ensin omien lasten aikana ja nyt lastenlasten kannustajana. Miehensä kanssa Pirjo on kulkenut pitkin Eurooppaa seuraamassa jääkiekon MM-kisoja. Liikuntaa Pirjolla tulee työmatkapyöräilyn merkeissä, hän on pyöräillyt kesät talvet vajaan 5km työmatkansa koko uransa ajan.

Kollegoiden kertomana Pirjo on pidetty ja arvostettu työntekijä niin työyhteisössään kuin asiakkaidensa ja asiakasyritystensä keskuudessa. Pirjo pitää huolta uusista työntekijöistä ja innostaa koko työyhteisöään isojenkin organisaatiomuutosten keskellä. Hän on luotettava ja huumorintajuinen työkaveri, jolla on paljon ideoita ja visioita, ja hän on kehittänyt aktiivisesti terveydenhoitajatyötä luottamusmiehenä toimimisen lisäksi. Onnea Pirjo!

Vuoden terveydenhoitaja 2013 Pirjo Männikkö
Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Minna Stranius kertomassa perusteita Pirjo Männikön valinnalle Vuoden terveydenhoitajaksi

VIRKISTYSMATKA VUOKATIN KATINKULLASSA

Syyskuun 21. päivänä reilut 30 Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen jäsentä lähti virkistys- ja koulutusmatkalle Vuokatin Katinkultaan. Bussimatka Kuopiosta Iisalmen ja Kajaanin kautta Vuokattiin, matkan varrelta kyytiin lähtijöitä poimien, sujui rattoisasti kollegoiden kanssa rupatellessa.  Paikan päällä Katinkullassa syötiin aluksi lounasta, jonka jälkeen STHL:n kehittämispäällikkö Anne Ylönen kertoi terveydenhoitajien erityispätevyysjärjestelmästä ja uusista äitiysneuvolatyön suosituksista. Iltapäivällä oli sitten vapaata ohjelmaa, jolloin oli mahdollisuus käydä esimerkiksi kylpylässä tai harrastamassa muuta liikuntaa. Illalla oli yhteistyössä MSD:n kanssa järjestetty koulutus ajankohtaisista asioista ehkäisyyn liittyen, jonka luennoi LL Mia Venhola. Lisäksi Pirkko Houtsonen esitteli MSD:n ehkäisytuotteita. Illallinen nautittiin Kainuulaisesta pitopöydästä, jonka äärellä päästiin taas porukalla juttelemaan ja tutustumaan toisiimme. Seuraavana aamupäivänä oli vielä mahdollista nauttia kylpylästä tai kainuulaisista maisemista ulkoillen ennen kuin kotiinlähdön aika koitti puolilta päivin. Paluumatka sujui sitten rennon tietokilpailun merkeissä. Osallistujat olivat erittäin tyytyväisiä reissuun, joten seuraavallekin vuodelle toivottiin jotain vastaavanlaista tapahtumaa.

Reissuun osallistuneita terveydenhoitajia illallisella 21.9.2013.

Kuopion Savonia-ammattikorkeakoulusta terveydenhoitajiksi valmistuvien opiskelijoiden juhlaa vietettiin 12.12.12 Sokos Hotel Puijonsarvessa.

Yhdistys muisti valmistuvia opiskelijoita Iittalan Kivi-tuikuilla.

Opiskelijavastaava luovutti yhdistyksen stipendin Mervi Lappalaiselle.

Savonia-ammattikorkeakoulusta valmistuneita terveydenhoitajia ja heidän opettajiaan Alarivi: Heli Mielityinen, Ingrid Antikainen (opettaja), Raija Lappalainen (opettaja) ja Anni Hirvonen Takarivi: Anssi Rahkola, Anna Makkonen, Suvi Huurinainen, Jenni Malinen, Lotta Heino, Mervi Lappalainen, Greta Rönkkö, Sini Karppinen, Satu Leppälä ja Sanni Heikkinen.

Kuopion Savonia-ammattikorkeakoulusta terveydenhoitajiksi valmistuvien opiskelijoiden juhlaa vietettiin 14.12.2011 Hotelli Scandicissa.

Yhdistys muisti valmistuvia opiskelijoita Iittalan Kivi-tuikuilla.

Opiskelijavastaava luovutti yhdistyksen stipendin Savonia-ammattikorkeakoulun valmistuvien juhlassa 15.12 Jaana Puustiselle.

Kuopiosta jouluna 2011 valmistuneita terveydenhoitajia. Etualalla oikealla opettajat Sinikka Miettinen sekä Leena Harju.

POHJOIS-SAVON vuoden 2011 terveydenhoitaja

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistys ry valitsi vuoden 2011 terveydenhoitajaksi Marketta Räsäsen.  Marketta toimii Siiliset-peruspalvelukeskuksessa hyvinvointineuvolan  osastonhoitajana.  Hän on valmistunut sairaanhoitajaksi Kuopion sairaanhoito-oppilaitoksesta vuonna 1982. Terveydenhoitajaksi Marketta valmistui 1987. Näiden lisäksi Marketta on käynyt kansanterveystieteen aprobatur-opinnot, työnohjaaja-opinnot sekä opiskellut lasten psyykkisten häiriöiden ehkäisyä neuvoloissa. Viimeisimpänä Marketta on käynyt hallinnon ja johtamisen erikoistumisopinnot.

Marketta on työskennellyt sairaanhoitajana Nilsiän terveyskeskuksen kotisairaanhoidossa sekä vuodeosastolla 80-luvulla. Hän on toiminut sairaanhoitajana Tarinan sairaalassa vuosien 1984 ja 1987 välillä. Terveydenhoitajaksi valmistuttuaan Marketta työskenteli pitkään Nilsiän lastenneuvolassa. Silloiseen työnkuvaan liitettiin myös osittain kouluterveydenhuoltoa. Neuvolatyönsä ohella Marketta on toiminut myös osastonhoitajan viransijaisena sekä vastaavana terveydenhoitajana Nilsiän neuvolassa. Nykyisessä työssään Siilisetissä Marketta aloitti vuoden 2010 alussa. Hänen tehtävänkuvaansa hyvinvointineuvolan osastonhoitajana kuuluu äitiys-, perhesuunnittelu- ja lastenneuvoloiden sekä koulu ja opiskeluterveydenhuollon esimiestehtävät. Lisäksi hän toimii lapsiperheiden kotipalvelun yhteyshenkilönä.

Marketta on ollut mukana Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nilsiän paikallisyhdistyksen toiminnassa noin kymmenen vuoden ajan 90-luvulla. Yhdistyksen puheenjohtajana hän on toiminut tuolloin kolme vuotta. Terveydenhoitajien luottamusmiehen tehtävissä Marketta on ollut vuosina 1991-2000. Hän on ollut myös Nilsiän ev.lut seurakunnan kirkkovaltuutettu ja kirkkoneuvoston varajäsen sekä Nilsiän kaupungin kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen 2000-alussa sekä meneillään olevalla valtuustokaudella.

Marketan valintaa juhlistettiin marraskuussa Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen jouluisessa virkistystapahtumassa Kuopiossa.

Pohjois-Savon vuoden 2011 terveydenhoitaja Marketta Räsänen

JOULUINEN VIRKISTYSTAPAHTUMA 25.11.2011

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistys ry järjesti jäsenilleen yhdessä Orionin kanssa jouluisen virkistystapahtuman marraskuun viimeisenä viikonloppuna. Jäseniä paikalla oli noin kuusikymmentä. Illan vietimme maittavaa jouluruokaa syöden. Ohjelmaan kuului Orionin esitys, stand-up komiikkaa sekä tietenkin lahjojen jakoa. Parasta illassa oli kuitenkin terveydenhoitajien kokoontuminen ympäri Pohjois-Savoa. Illan aikana palkittiin Pohjois-Savon vuoden 2011 terveydenhoitaja Marketta Räsänen.

Terveydenhoitajia Pohjois-Savosta
Orionin Päivi Kainulainen (vas) ja yhdistyksen puheenjohtaja Minna Stranius (oik).
Pohjois-Savon vuoden 2011 terveydenhoitajan palkitseminen.
Arpajaiset

POHJOIS-SAVON vuoden 2010 terveydenhoitaja

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistys ry valitsi vuoden 2010 terveydenhoitajaksi Päivi Kiven. Päivi työskentelee Koillis-Savon kansanterveystyön kuntayhtymässä Kaavilla kotisairaanhoidossa. Hän on valmistunut sairaanhoitajaksi vuonna 1981. Valmistumisen jälkeen Päivi työskenteli useamman vuoden Kuopion yliopistollisessa sairaalassa, minkä jälkeen lähti erikoistumaan terveydenhoitajaksi ja valmistui terveydenhoitajaksi vuonna 1989. Samana vuonna Päivi aloitti työt nykyisen työnantajansa palveluksessa, jossa työterveyshuollon kautta siirtyi nykyisiin tehtäviinsä kotisairaanhoitoon.

Päivin työnkuvaan kuuluu kotisairaanhoidon kotikäyntien lisäksi aikuisvastaanottoa. Hänen työnsä sisältää sekä sairaanhoidollista- että terveydenedistämistyötä. Päivin työnkuva laajeni 1990-luvun puolivälissä, kun hän alkoi pitää myös diabetesvastaanottoa. Vuonna 2006 Päivi lähti mukaan DEHKO-hankkeeseen, jonka kautta hän on päässyt tuomaan esille terveydenedistämisen tärkeyttä sekä kehittämään paikallista diabeteksen hoitotyötä. Ennaltaehkäisevää näkökulmaa Päivi aikoo korostaa työssään entistä enemmän myös tulevaisuudessa.

Luottamusmiehenä Päivi on toiminut 1990-luvun alkupuolelta asti. Luottamusmies kurssin hän on suorittanut vuonna 1994. Luottamusmiehen tehtävät ovat Päivin mielestä muuttuneet entistä haasteellisimmiksi vuosien saatossa.  Näitä haasteita Päivi jaksaakin ottaa vastaan terveellisten elämäntapojensa ansiosta. Päivin valintaa vuoden 2010 terveydenhoitajaksi juhlistettiin Kaavilla työkavereiden kanssa.

Pohjois-Savon vuoden 2010 terveydenhoitaja Päivi Kivi

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistys juhli valmistuvia terveydenhoitajaopiskelijoita aamiaisen merkeissä 10.12. 2011 Yhdistyksen stipendi luovutettiin Katariina Kinnuselle.

Eturivi:Ida-Maria Malmberg, Meri-Tuulia Koskinen, Jonna Kräkin, Ulla Kauppinen, Ann-Maria Tuovinen Keskirivi: Annina Hiltunen, Päivi Kröger, Henna Jolkin, Maiju Saastamoinen, Fatima Moursad, Jaana Eronen Takarivi: Sari Seppänen ja Jaana Sepponen. Lehtorit Sinikka Miettinen ja Raija Lappalainen.

Varkautelaiset terkkarit tempasivat Iltatorilla

Varkautelaiset terveydenhoitajat järjestivät toritempauksen Varkauden Iltatorilla 10.8.2010.

Tempauksen tavoitteena oli tuoda esille terveydenhoitajan työn vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta STHL:n tämän vuotista kampanjaa mukaillen.

Tapahtumassa oli huomioitu väestö vauvasta vaariin, eli pyrkimyksenä oli tarjota jokaiselle ikäryhmälle jotakin terveyttä edistävää neuvontaa ja ohjausta. Lapsille jaossa oli terveelliseen ruokailuun liittyviä väritystehtäviä ja xylitol-purukumia, nuorille aikuisille kondomeja ja ehkäisyesitteitä sekä kaikille kiinnostuneille kyniä ja kirjallista materiaalia. Verenpaineen mittaus ja diabeteksen riskikartoitus kiinnostivat useimpia. Lisäksi syntyi tiivistä keskustelua muistiin liittyvistä asioista ja asiasta kiinnostuneet saivat mukaansa muistin huolto-ohjeita. Yhteistyökumppaneita saimme mukaan mukavasti.

Tempauksesta jäi niin hyvä maku suuhun, että saattaapi olla ensi kesänä vastaava tapahtuma tiedossa…

Eija Timonen

Terveydenhoitaja/Muistihoitaja

Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen hallituksen jäsen

Henkilöt takana vasemmalta: Vihanne Henna, Tuure Leena, Valaja Saara, Kosunen Silja, Vänttinen Hanna. Edessä vasemmalta: Pirhonen Päivi, Häyhä Tanja, Kinnunen Riitta ja Timonen Eija.

STHL:n kampanja 2010-2011 tapahtuma Kuopiossa!

Taustaa

2010- 2011 kestävä kampanjan keskeisinä kohderyhminä ovat päättäjät kunta ja valtiotasolla, media, suuri yleisö ja jäsenistö. Kampanja korostaa terveydenhoitajatyötä, jolla tarkoitetaan vain terveydenhoitajan koulutuksen omaavan henkilön toteuttamaa terveydenhoitotyötä. Kampanjan avulla tuodaan esille terveydenhoitajien kaksoistutkinto; ennaltaehkäisevän työn asiantuntija ja terveyteen erikoistunut sairaanhoitaja, laaja-alainen moniosaaminen, kustannustehokas ennaltaehkäisevätoiminta sekä terveydenhoitajatyön toteuttamiseen tarvittava riittävä resursointi.

Kampanjan tavoitteet

1) Terveydenhoitajatyön ja -koulutuksen tunnetuksi tekeminen
2) Terveydenhoitajatyön tuloksellisuuden ja kustannusvaikuttavuuden todentaminen kustannusvertailun avulla esim. neuvola-kouluterveydenhuolto kontra huostaanotot, lastenpsykiatrinen sairaanhoito 3) Terveydenhoitajien lisäresursointi Neuvola- ja kouluterveydenhuollon asetuksen mukaisten neuvola- koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon tehtäväsisältöjen toteuttamiseksi

Tarkemmat kampanjaviestin sisällöt on luettavissa liiton sivuilla.

Yhdistyksen hallituksessa päätimme vuosikokouksen toiveen mukaisesti järjestää päättäjille (mm. puolueiden puheenjohtajat, kaupungin valtuuston ja hallituksen puheenjohtajat, sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenet) tiedotus/keskustelutilaisuuden kampanjan teemojen mukaisesti. Kuopiossa 6.5.2010. Hallituksen jäsenet kutsuivat oman verkostonsa mukaisesti päättäjiä tilaisuuteen myös Kuopion ulkopuolelta. Paikalle saapui 11 kuopiolaista päättäjää Kuopion Klubille. Keskustelu oli vilkasta ja kampanjateemojen rinnalle nousi myös voimakkaasti Kuopion palvelurakenneuudistus. Tilaisuus oli onnistunut ja osallistujien palautteessa tuli esille vastaavanlaisten keskustelujen tarpeellisuus. Valitettavasti mediaa emme tilaisuuteen saaneet paikalle, eikä lehdistötiedote ylittänyt uutiskynnystä.

Kampanjaan liittyen Varkaudessa terveydenhoitajat tempaisivat iltatorilla elokuussa ja toivat esille terveydenhoitajan työtä laaja-alaisesti erilaisen toiminnan ja ohjauksen kautta. Kuopioon suunniteltu toritapahtuma tai vastaava tilaisuus siirtyy ensi vuodelle.