Historiaa

Alla alkuperäisestä pöytäkirjasta puhtaaksi kirjoitettu Kuopion läänin Terveydenhuoltokerhon perustamispöytäkirja.

Kuopion läänin Terveydenhuoltokerhon kokous 19-20 p:nä marrask.1938.

Kuopion lääni Terveydenhuoltokerhon perustava kokous pidettiin Outokummussa 20 p:nä marraskuuta 1938.

Jo edellisenä päivänä oli suuri joukko terveyssisaria eri puolilta lääniä kokoontunut Outokumpuun, osallistuakseen K.M.Lastensuojeluliiton paikallisosastojen edustajina S.P.Ristin Kuopion piirin vuosikokoukseen. Viimemainittu kokous oli kutsuttu vuorineuvos Mäkisen kauniiseen ja viihtyisään kotiin. Kokousyleisön joukossa nähtiin m.m. läänin maaherra gG. Ignatius puolisoineen, tarkastaja Sigrid Larsson Helsingistä, ja useimmat piirihallituksen jäsenet. Eräs puolalainen terveydenhoitajatar oli myös kokouksessa mukana.

Tervetuliaiskahvin jälkeen rouva Mäkinen toivotti vieraansa sydämellisesti tervetulleiksi, jonka jälkeen alkoi kokouksen virallinen ohjelma, kunnanlääkäri Lapin toimiessa puheenjohtajana ja tarkastaja Tolosen sihteerinä. kokouksen ohjelmasta mainittakoon erikoisesti tarkastaja Larssonin esitelmä K.M.Lastensuojeluliiton osastojen toimintamuodoista.

Kokouksen jälkeen siirryttiin Outokumpu O.Y:n tarjoamille päivällisille Virkailijakerholle. Päivällisten aikana pitivät puheita tri Lappi ja vuorineuvos Mäkinen. Vieraiden puolesta kiitti isäntäväkeä tarkastaja Tolonen.

Klo 19 alkoi Kuusjärven suojeluskunnantalossa Jyrinharjulla K.M.L.L:n Kuusjärven paikallisosaston järjestämä juhlailtama arvokkaalla ohjelmalla. Huoneusto oli ääriään myöten täynnä yleisöä. Kutsuvieraina olivat kaikki edellisen kokouksen osanottajat ja terveyssisaret. Juhlan arvokkaasta ohjelmasta mainittakoon m.m. tri Lapin tervehdyspuhe, tarkastaja Larssonin esitelmä, Kuusjärven mieskuoron mieltymyksellä kuullut lauluesitykset, viulunsoitto- ja lausuntanumerot y.m. Maaherra Ignatius piti lämminhenkisen puheen kohdistaen erikoisesti sydämelliset sanansa ja menestyksen toivotuksensa kaikille Kuopion läänissä toimiville terveyssisarille. – Juhlan erikoisena numerona mainittakoon vielä ”karjalaiset illatsut”. Tämä kahden Suojärveläisen naisen herkästi esittämä ”näytelmä” johti mukana olijat kauas raja-Karjalan korpikylien harmaihin majoihin, sinne, missä Karjalan naiset pitkiä puhdeiltojaan viettivät herkästi ja heleästi ”bagisten”. Kaunista ja mielenkiinnolla seurattua esitystä täydensivät alakoululaisten esittämät leikit ja laulut.

Innostuneina ja virkistyneinä palasivat mukana olleet terveyssisaret ensin suloisen saunan lämpimiin ja sitten heille varattuun majapaikkaan, jossa jokaisella oli ”bagisemista” myöhään yöhön asti. Kunnanesimiehet ja kunnankirjurit tuntuivat olevan mielenkiinnon ja pakinan kohteina.

Sunnuntaiaamuna klo 8 kokoonnuttiin Virkailijakerholle aamukahville. ja sieltä klo 9:ksi K.M.L.L:n Kuusjärven osaston Neuvolaan, jossa Tuomari P.Turtola piti erittäin valaisevan esitelmän Outokumpu O.Y:n huoltotoiminnasta, ennen kaikkea huoltokonttorista ja sen aikaansaannoksista.

Neuvolasta siirryttiin Outokummun uumeniin, kaivokseen, jota esittelivät tuomari Turtola ja kaivosmies Kohtala. Lyhyessä hetkessä oli koko sunnuntaipukuinen sisarparvi muuttunut aarniometsän rosvoja muistuttavaksi joukoksi suurine lierihattuineen ja harmaine öljytakkeineen, joihin pukeuduttiin ennen kaivokseen laskeutumista. Maanalaisissa kerroksissa käytiin aina 205 metrin syvyydessä. Saivatpa terveyssisaret nähdä valtavien instrumenttien käyttöäkin malmia louhittaessa. Maanpäälle palatessa oli jokaisella mukanaan kotiin vietäväksi ja muistokappaleihin liitettäväksi kenellä suurempi, kenellä pienempi kappale Outokummun kiveä.

Tämän ainutlaatuisen tutustumiskäynnin jälkeen kokoonnuttiin taas Outokumpu O.Y:n tarjoamalle lounaalle, jolla oli mukana suurin osa edellisenä päivänä pidetyn kokouksenkin osanottajia m.m. maaherra Ignatius.

Iltapäivällä kiertelivät terveyssisaret käytettäväkseen varatulla linja-autolla ympäristössä, käyden tehtaan kasvihuoneella, muutamissa työläisasunnoissa, rakenteilla olleessa tehtaan sairaalassa ja Kuusjärven kunnalliskodissa. Viimemainitussa paikassa tarjottiin kokouksen osanottajille päiväkahvi.

Kierroksen jälkeen palattiin taas Neuvolaan, jossa alkoi Kuopion läänin Terveydenhuoltokerhon varsinainen perustava kokous. Tri Lappi piti ensin erittäin mielenkiintoisen esitelmän koululaisten alipainoisuus ja aliravitsemustiloista. Tämän jälkeen tarkastava terveyssisar Helvi Palonen lausui perustettavan kerhon syntysanat ja esitti sääntöehdotuksen, joka hyväksyttiin. Kerhon puheenjohtajaksi valittiin neiti Palonen ja sihteeriksi neiti Mirja Turkka, molemmat Kuopiosta. Lisäksi valittiin toimikunta järjestämään kerhon seuraavaa kokousta, joka päätettiin pitää keväällä Kuopiossa. Toimikuntaan valittiin terveyssisaret Maire Parikka, Iines Kosunen, Aira Mäki, Nasti Terola ja Elsa Kokko. – Lopuksi keskusteltiin vielä terveyssisarten työssä ilmenevistä vaikeuksista tarkastaja Sigrid Larssonin antaessa monia hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja.

Kokous päätettiin laulamalla yhteisesti ”Tähtöset loistaa” jonka jälkeen kokouksen osanottajat jättivät Outkokummun, kerhonsa syntymä- ja ensimäisen kokouspaikan ja palasivat rohkaistuneina kukin omalle työsaralleen.